dialogen over onderwijs
Je werkt in het onderwijs? Als je terugkijkt op de afgelopen week, heb je vast iets meegemaakt waarvan je dacht, hm, dat laat me niet los. Iets wat een kind zei of deed, of een ouder, of een collega, iets wat er gebeurde in de les of op het plein of op de gang - dat je dacht, daar is iets mee, maar ik weet niet wat.
Als je er met anderen over in gesprek gaat, kunnen dit soort kleine hersenkriebels leiden tot verrassende ontdekkingen over je beroepsopvattingen. Opvattingen waarvan je misschien niet eens wist dat je ze had.
Heb je zin om eens te onderzoeken wat daar nou aan de hand was, op dat moment dat je niet loslaat? Wil je wel eens ontdekken wat dat je te zeggen heeft over hoe je in je werk staat? Daarvoor is Het Socratisch Lokaal.
Geen vage filosofische praat of boekenwijsheid, maar samen met anderen onderzoeken wat jouw concrete ervaringen in de praktijk van het onderwijs je te zeggen hebben over je beroepsopvattingen.
Je bent van harte welkom!
In het Socratisch Lokaal kun je je ervaringen met anderen delen en kom je door zelfonderzoek tot groter inzicht in waarom je de dingen doet zoals je ze doet. Samen leer je elkaars dieperliggende denkbeelden en opvattingen kennen en wissel je van gedachten over onderwijs.
Wie deelneemt aan het Socratisch Lokaal is "competent in reflectie en ontwikkeling", zoals één van de eisen uit de het bekwaamheidsdossier van de wet BIO verluidt - for what it's worth.
Het Socratisch Lokaal biedt ruimte voor reflectie op het onderwijs. We volgen daarbij de methode van het socratische gesprek, onder begeleiding van een ervaren gespreksleider (Hans Bolten).
Het socratisch gesprek onderscheidt zich van discussie en debat in zoverre het niet gaat om gelijk krijgen en elkaar aftroeven, maar om een gezamenlijk zoeken naar gemeenschappelijke waarden en betekenissen.
De socratische methode verschilt van intervisie en collegiale consultatie in zoverre dat ze niet gericht is op praktisch advies maar op een gezamenlijk verwerven van dieper inzicht en de ontwikkeling van een visie op onderwijs. De ervaring van alledag raakt daarbij niet uit het zicht, want de vraag die we onderzoeken wordt steeds gekoppeld aan een concreet voorbeeld.
Gaandeweg maak je je gesprekstechnieken eigen die je ook mee kunt nemen naar de klas: aandachtig luisteren, elkaar uit laten praten, je oordeel opschorten, het ongeduld om tips te geven beheersen, je mening helder verwoorden, argumenten geven en je overtuigingen op waarde beoordelen.
Data
Maandag 21 november 2011 is er weer een bijeenkomst van Het Socratisch Lokaal. Overige data volgen.
Voor meer informatie kun je een e-mail sturen naar hans@boltentraining.nl
Organisatie en begeleiding
Het Socratisch Lokaal is een initiatief van Hester IJsseling (filosoof en juf) en Hans Bolten (filosoof en socratisch gespreksleider) (boltentraining.nl).
Je werkt in het onderwijs? Als je terugkijkt op de afgelopen week, heb je vast iets meegemaakt waarvan je dacht, hm, dat laat me niet los. Iets wat een kind zei of deed, of een ouder, of een collega, iets wat er gebeurde in de les of op het plein of op de gang - dat je dacht, daar is iets mee, maar ik weet niet wat.
Als je er met anderen over in gesprek gaat, kunnen dit soort kleine hersenkriebels leiden tot verrassende ontdekkingen over je beroepsopvattingen. Opvattingen waarvan je misschien niet eens wist dat je ze had.
Heb je zin om eens te onderzoeken wat daar nou aan de hand was, op dat moment dat je niet loslaat? Wil je wel eens ontdekken wat dat je te zeggen heeft over hoe je in je werk staat? Daarvoor is Het Socratisch Lokaal.
Geen vage filosofische praat of boekenwijsheid, maar samen met anderen onderzoeken wat jouw concrete ervaringen in de praktijk van het onderwijs je te zeggen hebben over je beroepsopvattingen.
Je bent van harte welkom!
In het Socratisch Lokaal kun je je ervaringen met anderen delen en kom je door zelfonderzoek tot groter inzicht in waarom je de dingen doet zoals je ze doet. Samen leer je elkaars dieperliggende denkbeelden en opvattingen kennen en wissel je van gedachten over onderwijs.
Wie deelneemt aan het Socratisch Lokaal is "competent in reflectie en ontwikkeling", zoals één van de eisen uit de het bekwaamheidsdossier van de wet BIO verluidt - for what it's worth.
Het Socratisch Lokaal biedt ruimte voor reflectie op het onderwijs. We volgen daarbij de methode van het socratische gesprek, onder begeleiding van een ervaren gespreksleider (Hans Bolten).
Het socratisch gesprek onderscheidt zich van discussie en debat in zoverre het niet gaat om gelijk krijgen en elkaar aftroeven, maar om een gezamenlijk zoeken naar gemeenschappelijke waarden en betekenissen.
De socratische methode verschilt van intervisie en collegiale consultatie in zoverre dat ze niet gericht is op praktisch advies maar op een gezamenlijk verwerven van dieper inzicht en de ontwikkeling van een visie op onderwijs. De ervaring van alledag raakt daarbij niet uit het zicht, want de vraag die we onderzoeken wordt steeds gekoppeld aan een concreet voorbeeld.
Gaandeweg maak je je gesprekstechnieken eigen die je ook mee kunt nemen naar de klas: aandachtig luisteren, elkaar uit laten praten, je oordeel opschorten, het ongeduld om tips te geven beheersen, je mening helder verwoorden, argumenten geven en je overtuigingen op waarde beoordelen.
Data
Maandag 21 november 2011 is er weer een bijeenkomst van Het Socratisch Lokaal. Overige data volgen.
Voor meer informatie kun je een e-mail sturen naar hans@boltentraining.nl
Organisatie en begeleiding
Het Socratisch Lokaal is een initiatief van Hester IJsseling (filosoof en juf) en Hans Bolten (filosoof en socratisch gespreksleider) (boltentraining.nl).