dinsdag 17 mei 2011

Verantwoordelijkheid is macht

Een zaaltje vol leerkrachten offert een zonnige woensdagmiddag op om te luisteren naar een gastspreker over passend onderwijs. Zoals te doen gebruikelijk is hiertoe een extern adviseur aangetrokken die - bruisend van enthousiasme, inclusief frisse powerpointpresentatie - een euforisch verhaal vertelt over wat er allemaal mogelijk is als je maar echt wil.

Aan het slot mogen vragen worden gesteld en het publiek is op z'n zachtst gezegd geïrriteerd. Het ene voorbeeld na het andere passeert de revue. Voorbeelden waaruit blijkt dat het rooskleurige beeld dat de spreker in kwestie schetst, niet in overeenstemming te brengen is met de praktijk van alledag.

Die boosheid die je dan door de zaal voelt sidderen, die intrigeert me. Dat is energie, die je op de een of andere manier zou moeten kunnen opvangen. Wat kun je daar allemaal wel niet mee aan het draaien krijgen?

Blijft de vraag waarom leerkrachten zich steeds maar weer tot extern adviseurs wenden en dan boos zijn dat die niet weten waar ze het over hebben. Waarom vraag je het dan ook aan de bakker op de hoek? Ja maar, dat heeft de directie zo verzonnen, het moest van de juf, it's beyond my control.

Is dat zo? Je zou ook bij jezelf te rade kunnen gaan, en bij je collega's, die wél weten hoe het er in de praktijk aan toe gaat. Je zou tegen de schoolleiding kunnen zeggen: laten we alsjeblieft de volgende studiedag zelf, met elkaar invullen, met wat wij zelf allemaal weten en kunnen, zónder drive-by education experts. Je kunt zelf je verantwoordelijkheid nemen. Dat is niet lastig, dat kost niks - dat levert juist wat op. Verantwoordelijkheid is macht. Grijp die!

3 opmerkingen:

  1. Prachtig artikel Hester. Ja, er is vaak veel (onbenutte) energie bij de professionals zelf binnen een organisatie. Zo ook op de scholen. Een goede adviseur faciliteert dat deze energie vrijkomt en omgezet kan worden naar concrete ideeën en een bruikbare koers. De adviseur heeft soms alleen maar de rol om te begeleiden. In ieder geval in eerste instantie. Deze begeleiding is handig te gebruiken wanneer professionals moeten opereren in een samenwerkingsveld van ingesleten patronen van terugtrekken en het bewandelen van omwegen. Maar natuurlijk ligt de kennis bij de professionals zelf, de mensen in de praktijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi gezegd Hester. Alleen als wij zelf dingen anders gaan doen, verandert er werkelijk iets.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dankje Ingrid. Maar wie zou "info" zijn (zie reactie 18/5)? Ongetwijfeld een extern adviseur die zich zorgen maakt over zijn broodwinning. Mooie illustratie van de glibberige redeneertrant die deze beroepsgroep kenmerkt.
    Iedereen die wel eens een kleuterklas gedraaid heeft weet, dat schijnbaar hulpeloze kinderen pas ontdekken dat ze een ruggengraat hebben, nadat hun moeder het pand verlaten heeft. Dat is het geschenk van de moeder aan haar kind: dat ze het veld ruimt.

    BeantwoordenVerwijderen