René Magritte - De schoolmeester |
Vanaf het begin dat ik in het basisonderwijs kwam werken, is
het me opgevallen dat veel leraren een heel ander beeld hebben van wat dat is,
leraar zijn, dan ik. En doordat het anders was dan het mijne, werd ik me er pas
bewust van dát ik er een bepaald beeld bij had.
Voor mij is onderwijs geven aan
jonge kinderen een gewichtige opdracht die een grote verantwoordelijkheid met zich
meebrengt. Die verantwoordelijkheid te mogen dragen, bekleedt de leraar met een
zekere waardigheid. Het onderwijzen van kinderen is niet iets dat je zomaar aan
om het even wie toevertrouwt. Dat mensen hun kinderen aan mij toevertrouwen om
hen te onderwijzen, doet een appel op mijn deugdzaamheid en mijn beroepseer. Het
belast mij met de morele opdracht voortdurend bij mezelf en anderen te rade te
gaan, of wat ik doe het juiste is, of ik de juiste dingen aanbied op de juiste
manier, met het juiste doel voor ogen.
Ik formuleer het misschien wat
hoogdravend, maar zo zie ik het wel. En zo ziet de samenleving het niet, en dat
heeft invloed op hoe leraren zichzelf zien. Ik geloof vast, dat veel leraren die dit lezen het maar gênant vinden om zo hoog van de toren te blazen over het leraarschap.
Dat gaat me aan het hart. Niet alleen en zelfs niet in de
eerste plaats omdat leraren zichzelf daarmee te kort doen, maar omdat ik geloof dat
ze daardoor minder goede leraren zijn dan ze zouden kunnen zijn.
Als je denkt dat je een of ander aardig maar pretentieloos
baantje hebt, en jezelf als brave (of licht opstandige, maar toch) uitvoerder
van door anderen bedacht beleid ziet, dan doe je je werk op een andere manier.
Als je meent dat het je opdracht is de lessen uit de methode op tijd af te werken,
het sinterklaasfeest of de sportdag te organiseren, en je administratie op orde
te houden voor als de inspectie komt, dan doe je je werk op een andere manier.
Dan sta je anders voor de klas.
Ik geloof dat het onderwijs in onvergelijkelijke mate veel
beter zou zijn, als het gegeven werd door leraren die zich ten diepste bewust waren van hun
waardigheid en hun verantwoordelijkheid. Als leraren zich geroepen zouden
voelen om zelf na te denken waartoe ze hun kinderen wilden onderwijzen en wat daarvoor
nodig is, en hoe het zou moeten gebeuren. Dus heb ik steeds gedacht: waar het
in de eerste plaats om gaat, is de emancipatie van de leraar. Het zijn slaven, en ze weten het niet. Iemand
moet ze wakker schudden.
En daar zit meteen de moeilijkheid. Zodra je begint te
spreken over emancipatie, lijk je jezelf in een superieure positie te plaatsen boven
degenen die jij meent te moeten emanciperen. Waar haalt ze die arrogantie vandaan? Er is iets buitengewoon
neerbuigends in het streven naar de emancipatie van anderen. Precies op het
moment dat jij je opwerpt als emancipator van een ondergeschikte groep, ben jij
precies degene die hen definieert als ondergeschikten. En dan kun je twee
reacties verwachten: of ze lopen dankbaar achter je aan en maken zich aan jou
ondergeschikt, of ze keren zich tegen jou, alsof jij degene was die hen vernederde.
Maar wat je wil - dat ze zich bewust worden van hun waardigheid en zich van hun
afwachtende houding ontdoen – dat bereik je er niet mee. Dus hoe moet dat, met
die emancipatie van de leraar?
Als leraar ten aanzien van je leerlingen zit je met dezelfde paradox. Moet jij degene zijn die
het weet, en die aan de onwetende leerlingen zijn kennis overdraagt? Is
onderwijs: het vullen van lege vaten? Maar hoe draag jij er als leraar dan toe
bij dat die door jou gevulde holle vaten tot volwaardige, kritisch denkende,
onafhankelijke geesten worden? En hoezo heb jij de wijsheid in pacht? Je leerlingen zijn eerder als bijen, die van de nectar uit de bloemen waarlangs je hen leidt, hun
eigen honing maken. Je opdracht is niet, hen te vertellen wat ze moeten denken - dat weet jij immers ook niet - maar hen te leren, en aan hen voor te leven, hoe ze hun eigen oordeel kunnen
vormen.
Misschien kun je een vonk doen overspringen, maar waar het op aankomt is dat ze zelf hun eigen vuur gaande kunnen houden.
Maar eerst die vonk zien te slaan die de leraren zelf doet ontvlammen...
Mooi gezegd! Goed verwoord en heel erg herkenbaar...
BeantwoordenVerwijderenHeeft het niet ook te maken met hoe je als mens in elkaar zit? Ik hou van dans en beweging dus... dat is te zien in de lessen. Ik hou van de mensen en ben nieuwsgierig hoe het kind in elkaar zit en probeer met alles wat in me zit de ander te motiveren om ook de mens te worden die het zou willen zijn. Trots en mooi!
BeantwoordenVerwijderenZei een idealist niet ooit: 'Onderwijs is geen vat vullen, maar een vuur ontsteken.' Het begrip 'emancipatie' zou ik vervangen door 'dekolonisatie'. Onze wereld lijdt niet zozeer onder gemankeerde interne verhoudingen maar wemelt van de figuren die het onderwijs gekoloniseerd hebben als wingewest en die er niets te zoeken hebben. Vergelijk het met de woningcorporaties.
BeantwoordenVerwijderenIk vind dit te negatief over 'verschil'. Verschillen zijn er, je kunt ze niet wegwensen. Een verschil is ervaring, vaardigheden en kennis. Doorgaans zal een 30-jarige er meer van hebben dan een 8-jarige. Dat mag best benoemd worden. Juist het krampachtig ontkennen van die verschillen kan verlammend werken a la "we mogen anderen niets meer voorschrijven want ze moeten het zelf uitzoeken". Bij verantwoordelijkheid hoort ook de liefhebbende ernst van soms wel zaken voorschrijven, omdat die *gewoon beter zijn*.
BeantwoordenVerwijderen