tag:blogger.com,1999:blog-859946724615514470.post4229250658516897928..comments2023-08-10T21:21:58.850+02:00Comments on hester ijsseling: Is deeltijdwerken slecht voor het onderwijs?Hester IJsselinghttp://www.blogger.com/profile/17310673251982723989noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-859946724615514470.post-63190870705926547442014-08-27T13:58:56.981+02:002014-08-27T13:58:56.981+02:00Ik vind het lastig om te generaliseren. Ik ken zek...Ik vind het lastig om te generaliseren. Ik ken zeker parttimers waarbij het beter zou zijn wanneer ze fulltime zouden werken. . Maar ook fulltimers waarbij het voor iedereen beter is wanneer ze deeltijd zouden gaan werken. <br /><br />Als ik voor mezelf spreek is het ten goede gekomen voor mezelf en dus ook het onderwijs, dat ik 1 dag minder ben gaan werken. Op deze manier kreeg ik meer tijd om mijn energie op te laden en stond ik de vier dagen dat ik werkte met meer plezier en energie voor de klas. <br />Ook voor de kinderen was het goed om te ervaren hoe het met een andere leerkracht is. <br /><br />In deze tijd (soms 1 dag, soms 2 middagen) was Ik vooral bezig met ontspanning en mezelf. In drukkere tijden gebruikte ik deze tijd soms ook voor mij rapporten of oudergesprekken zodat ik op mijn werkdagen niet overbelast werd. <br />De vakken waarin mijn kwaliteiten minder waren liet ik over aan mijn duocollega zodat ieders kwaliteit goed werd ingezet en ten goede kwam aan de kinderen. <br />Dit zie ik ook bij collega's, want natuurlijk hoor je alle vakken te kunnen geven, je hebt altijd vakken die je meer of minder liggen. Wanneer je deze kunt verdelen optimaliseer je de leer winst bij de kinderen. <br />Ook merkte ik dat sommige kinderen het nodig hebben op een andere manier benaderd te worden, ofwel didactisch ofwel pedagogisch of beide, voor hen is het fijn dat ze geen voltijd leerkracht hebben. <br />Zeker wanneer er een combinatie van een mannelijke en vrouwelijke leerkracht is, zoals bij mij meestal het geval. <br /><br />Als alle leerkrachten op mijn laatste school fulltimers zouden zijn geweest, zou de werkbelasting omhooggaan gegaan zijn, omdat vele deeltijders bij ons het fijn en leuk vinden om terug te komen en om thuis voor school te werken. Zelf deelde Ik Tot vijf jaar geleden deze mening en ben ik daarna overgegaan naar het werken van mijn uren en de andere tijd te gebruiken voor mezelf waardoor ik gezonder in het leven en dus ook in mijn klas stond! <br /><br />Elske<br />@elske_eleeAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-859946724615514470.post-2883683392035152422014-08-25T15:11:23.959+02:002014-08-25T15:11:23.959+02:00De Onderwijsinspectie heeft niet gedocumenteerd op...De Onderwijsinspectie heeft niet gedocumenteerd op welke wijze zij gemeten heeft of de geobserveerde leerkrachten over de onderscheiden vaardigheden (bv. differentiatievaardigheid) beschikken en waar de uitkomsten daarvan geboekstaafd zijn. Wordt er een verschil gemaakt tussen (a) X heeft getoond dat zij over Y beschikt, (b) X heeft getoond dat zij niet over Y beschikt en (c) X heeft niet getoond dat zij over Y beschikt, zodat de observator niet heeft kunnen vaststellen of zij over Y beschikt. Ik vrees dat de Onderwijsinspectie (b) en (c) heeft samengenomen.<br />Ik zou me kunnen voorstellen dat leerkrachten die in een duobaan werken, dankzij een slimme taakverdeling tot optimale niveau- en tempodifferentiatie komen. Namelijk als in sommige vakken de 'slechtere' leerlingen door de ene en de 'betere' door de andere leerkracht bediend worden. Wes Hollemanhttp://www.onderwijsethiek.nl/onderwijs/edith-hooge-en-de-deeltijdjuffennoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-859946724615514470.post-74333330985523155712014-08-25T12:51:57.003+02:002014-08-25T12:51:57.003+02:00Dankjewel Casper Hulshof voor de link naar jouw be...Dankjewel Casper Hulshof voor de link naar jouw bespreking. Jammer dat ik 'm niet actief kan weergeven. Knippen en plakken dan maar... Hester IJsselinghttps://www.blogger.com/profile/17310673251982723989noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-859946724615514470.post-15293947843832418652014-08-25T12:41:20.675+02:002014-08-25T12:41:20.675+02:00http://onderwijskunde.blogspot.nl/2014/05/goed-ond...http://onderwijskunde.blogspot.nl/2014/05/goed-onderwijsbestuur-volgens-edith.htmlAnonymousnoreply@blogger.com