tag:blogger.com,1999:blog-859946724615514470.post312007395852242552..comments2023-08-10T21:21:58.850+02:00Comments on hester ijsseling: Samen lerenHester IJsselinghttp://www.blogger.com/profile/17310673251982723989noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-859946724615514470.post-77853398815806246772014-09-30T10:10:00.697+02:002014-09-30T10:10:00.697+02:00Hester – ik begrijp dat je teleurgesteld bent. En...Hester – ik begrijp dat je teleurgesteld bent. En dat je pleit voor ‘Klein beginnen, op je eigen school, zonder eerst van de politiek te vragen of het mag’. Ik ben het daar hartgrondig mee eens. Ik ben zelf ouder van 3 zonen en vriend en familielid van een heleboel leraren en denk dat het onderwijs niets beters kan overkomen dan leraren die doen waar jij voor pleit. Tegelijkertijd realiseer ik me dat leraren ingebed zijn in een cultuur. Een cultuur waar zij niet centraal staan, en waarin het van elkaar leren en samen het onderwijs elke dag een beetje verbeteren niet centraal staat. Als je daar door heen wil breken heb je hulp nodig. Een paar supermensen daargelaten. En die hulp betekent ook dat er in Den Haag wat moet veranderen. Dat er ruimte moet worden gemaakt voor leraren om samen het onderwijs te verbeteren, dat leraren als beroepsgroep veel meer inspraak moeten krijgen in het curriculum, de lerarenopleidingen, hun eigen gewenste ontwikkeling, etc. Dat de Inspectie een stapje naar achteren moet doen, dat toetsen een minder overheersend karakter moeten krijgen, etc. Vinden dat we er die ruimte en invloed moet komen is mooi, maar daar koop je niks voor als politiek, ministerie, raden en bonden je niet steunen. Dat hebben we geprobeerd te organiseren. Daar hebben we woorden voor gebruikt die je niet aanspreken. Daarbij gaat ook iets van de pure boodschap verloren. Maar als dor die ruimte en invloed meer leraren klein gaan beginnen, op de eigen school en zonder te vragen of het mag – dan hebben we weer een stapje vooruit gemaakt. Richting het ideaal dat in de essays van het Alternatief is verwoord. Jaap Versfeltnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-859946724615514470.post-77253356152481349022014-09-30T05:58:18.997+02:002014-09-30T05:58:18.997+02:00Ik deel het gevoel van Hester, ook gezien mijn amb...Ik deel het gevoel van Hester, ook gezien mijn ambtelijke verleden. Was de penvoerder wellicht een ambtenaar? Er wordt een jargon gebruikt dat bij mij de associatie oproept als waren scholen raffinaderijen en ‘opwerkfabieken’ en van onderwijs als de technisch-rationele aangelegenheid waar Max van Manen zo voor waarschuwt; het gaat ten koste van de pedagogische sensitiviteit van leraren . Gezien trouwens deze opmerking van van Manen, raakt dit dan niet aan de grondwettelijke eisen van ‘bekwaamheid en zedelijkheid van onderwijsgevenden’? <br /><br />Ik begrijp daarom ook niet goed waarop de Eerste Kamer nooit eens de staf gebroken heeft over de negatieve gevolgen van het onderwijsbeleid voor de professionele en pedagogische integriteit van de leraar. Waarom sturen leraren niet een petitie van die strekking naar de Senaat? Het zou een interessante zijn voor bij de behandeling van de Onderwijsbegroting, in beide Kamers.<br /><br />Wellicht is het ook een kwestie van semantiek; ik ken Jelmer Evers, René Kneijber en Eric van ’t Zelfde als mensen met een sterk ontwikkeld pedagogisch gevoel. Die semantiek kan echter wel verhullen dat de onderwijsvernieuwers en de Kamerleden iets heel verschillends bedoelen als het aankomt op concrete uitwerking. Voordat de leraren het doorhebben blijkt dat ze met deze politici een adder aan hun borst koesteren. Want onderwijsbeleid maakt meer kapot dan je lief is, zo heeft de geschiedenis bewezen, en is te belangrijk om aan politici over te laten. <br /><br />Tenslotte. Kijk uit voor top-down, maar al helemaal voor bottom-up. Houd het vooral bottom-bottom. Dan hoef je je niets aan te trekken van die ambtelijke dieventaal en kun je gewoon je eigen bewoordingen kiezen waarom je het leraarsvak zo mooi vindt: het is de de glimlach van een kind die je doet beseffen dat je leeft.<br />Ype Akkermannoreply@blogger.com